Česky | Deutsch

Rybaření ve Španělsku » Vánoční rybolov na Ebro

Vánoční rybolov na Ebro

Původní název článku měl být s Jakubem na rybách. Jelikož si ale nejsem jistý, zdali nejde o ochrannou známku známého rybáře, článek jsem přejmenoval. A proč jsem chtěl psát o Jakubovi? Jde totiž o mého dlouholetého kamaráda, který za námi do Španělska na řeku Ebro dorazil hned po svátcích.

Pomalý rozjezd na umělé nástrahy

Jakuba znám asi 25 let a to natolik dobře, že když jsme před lety otvírali vlastní obchod s rybářskými potřebami a složitě sháněli peníze na zboží, byl to on, který se na nic neptal, nic nechtěl jako záruku a bez ohledu na značně rizikovou investici mi do druhého dne poslal na účet částku, díky které jsme se mohli poprvé v životě osamostatnit. Teď, když jsme ve Španělsku a vidíme se maximálně jednou dvakrát do roka, se pokaždé těšíme, kdy ho uvidíme. Tentokrát dorazil bez ženy i dětí – prostě jen takový vánoční ventil a hlavně ryby.

rybolov ebro - vánoce 2016

Vánoce a vlastně celý leden jsou tu běžně vyhrazeny především pro lov candátů a okounů. Ne že by se sumec nebo kapr nechytal, ale jejich aktivita je v chladnější vodě obecně nižší a i pobyt v noci u vody je spíše pro drsnější jedince. Sezóna pro lov sumců a kaprů zkrátka přichází později.

Minulý rok jsem si celý podzim hrál s montážemi pro lov vertikální přívlačí, kdy jsem jako nástrahu používal výhradně gumové nástrahy – jednak proto, že na rybičky se stále oficiálně nechytá a jednak proto, že jich celý podzim bylo zoufale málo. Proč tomu tak je mi někdy minulý týden objasnil jeden německý host.

rybolov ebro, panoráma - vánoce 2016

Záhada s nedostatkem malých rybiček odhalena

Rheinhard přišel večer na bar na svého oblíbeného panáka a začal mi něco velmi vzrušeně líčit. Moje němčina na tuto nerybářskou komunikaci bohužel není stavěná a ani ruce a nohy nepomáhali k tomu, abych pochopil, co se mi snaží říct – naštěstí máme internet a fotce s vydrou jsem už porozuměl celkem snadno. Prý, že jsou dole hned dvě a jejich velikost naznačuje, že jim naše pravidelně krmené oukleje a plotičky vcelku chutnají.

Takže co nedokázali místní ochránci, dokáže možná příroda sama – bez ohledu na letitý zákaz lovu na rybičky se na ně vesele chytá dál, ale pokud tu ta zvířátka ještě chvilku budou, asi nezbude ani jedna.

rybolov ebro, ulovený candát 1- vánoce 2016

Nu což aspoň se nemusíme ohlížet a koukat po každé lodi, jestli na ní náhodou nejede kontrola – on je ten lov s umělými nástrahami koneckonců neskutečně efektivní – můžete zcela jednoduše střídat barvy a velikosti, což u rybiček opravdu nejde.

Ale k těm našim testům – těch pár dní co jsem se sám nebo s kuchařem či manželkou proháněl po okolí našeho kempu ve snaze dopídit se nějakých pravidel, jak se zrovna teď candát na Ebru chová, uteklo jako voda a byla tu neděle a tedy cesta pro Jakuba na letiště.

Teoretická příprava na rybolov na Ebru

Vítáme se, jako by od našeho posledního shledání uteklo mnoho let, ale to k tomu vlastně patří – Kuba hlásí, že toho na něj je poslední dobou fakt hodně a nic jiného než vypadnout na ryby ho nenapadlo. O to víc ho těší zpráva, že v kempu je všeho všudy 20 lidí a tak na sebe i na rybolov na Ebru bude dostatek času. Cestou autem z Barcelony probírám zjištění z posledních dnů – dokonce tam jezdí 2 lodě s nějakými němci a od rána do večera vábí. Voda má sice sotva deset stupňů, ale zas na úplný ňoumy nevypadají a kdyby to nic nedělalo, tak tam nejezdí, filozofuji napůl pro sebe napůl s Jakubem. Co se candátů týče, chytá se jich opravdu hodně, ale velikost je spíše menší až malá. Oba ale věříme, že se to změní a začnou žrát ti větší.

rybolov ebro, VÝBAVA DO ZIMY - vánoce 2016

Večer ladíme taktiku a Kuba se mě už poněkolikáté pokouší ukecat na nějaký alkohol – nemůžu, hubnu – to je argument, který Kuba ač nerad akceptuje a pouštíme se do debaty na téma kalorie. Má za sebou podobnou akci, díky které dostal dolů 14 kilo a tak mi naše snažení chválí. S nastávajícím večerem, ale dospějeme k názoru, že nám nějaká ta tzv. prázdná kalorie schovaná v láhvi se slivovicí vlastně neublíží a přeci jen pár uvítacích panáků dáme.

Rybářští bohové k nám byli milostivi

Druhý den s námi vyráží i Lucka - prý jen na dopoledne, ale chce si s Kubou taky pokecat. Po mých zkušenostech z minulých dní jedeme nahoru proti proudu směrem k drátům vysokého napětí. Jelikož se večer zadařilo a vydry byly někde na cestách, můžu si dovolit luxus v podobě chytání na rybku.

Jedu až na starý soutok, kde v létě vábím a hledám hranu z 10 na 13m – místo mám podrobně zmapované a tak vím, že od starého potopeného kmene musím jet kolmo na střed jezera. První hrana ze šesti na deset je téměř čistá – jakože beze stromů i ryb, druhá je o poznání zajímavější na samotném svahu je množství větších či menších pařezů nebo i celých stromů jako svědků dávno minulých časů. Pod kopcem od nějakých dvanácti metrů hlouběji je už zcela čisto. Je třeba mít na paměti, že ve velmi chladném období není ryba na sonaru téměř vidět a přítomnost sumců či candátů tak značí sotva postřehnutelné kopečky na samém spodku obrazovky. Pokud ale použijete kouzelné tlačítko zoom, pochopíte, že ne vše budou kameny.

rybolov ebro, zimní oblečení - vánoce 2016

I tak ale v tomto období na informace zprostředkované echolotem příliš nespoléhejte a řiďte se informacehttp://www.ranchorioebro.cz/lov-sumcu-na-ebru/mi od ostatních a intuicí – mockrát se mi stalo, že se ze zdánlivě čistého dna odlepí ryba jako o velikosti selete a dotyčný znuděný tím, že tam přece nic není, to celé pokazil.

S Kubou i Luckou nic takového nehrozí a tak jen plynule otáčím loď zleva doprava, tak aby jednou byla na raně levá a jindy zase pravá strana. Záběr střídá záběr, ale i když máme opravdu hodně kontaktů – výsledky nejsou bůhvíjaké. Důkazem toho, že se nám to nezdá, jsou šrámy od candátích zubů na rybkách a šrámy jsou to skutečně pořádné. Je vcelku jedno kdy a jak načasujete zásek, jestli je rybka větší či menší – prostě žerou divně.

Rybářovo kulinářské umění „za pochodu“ na vodě

Blíží se poledne a já mám pro oba své pasažéry malé překvapení – oběd bude na vodě. Lucka tuší a tak není její pohled natolik překvapený jako Jakubův, když z útrob mého plavidla doluji kuchyňské náčiní. Mám tady pánev, olej, sůl, koření, dvě lžičky na otáčení masa (to ještě doladím) a maličký fileťák. Vše ostatní – chleba – dodal ráno kuchař. Pohledem i slovně zjišťuji, kdo má jaký hlad a z hromádky našich úlovků vybírám dva hubenější padesátníky.

Přeci jen jsem ale na něco zapomněl - chybí mi tu prkénko na filetování – no nemůžu být dokonalý, ale plastový dekl od bedny na úlovky poslouží stejně. Pár tahů s pumpičkou na benzínovém vařiči a už se nám to smaží – kdo nevyzkoušel, neuvěří – není nic dokonalejšího než skutečně čerstvá ryba.

rybolov ebro, jakub - vánoce 2016

Kdysi v Norsku jsem si říkal, jak jsou ty makrely úžasné a ta treska je přímo božská, po pár týdnech kdy jsem vytáhl filetku z mrazáku byla makrela jako ze supermarketu a treska? Škoda mluvit. No nic moc – čerstvá je prostě čerstvá a je jedno jestli je jen týden na ledu nebo měsíc zmrzlá – vyzkoušejte to někdy – chytit a sežrat.

Ale dost laskomin a zpátky na ryby – apropó tmavý chléb, špetka olivového oleje a filet z candáta je solidní dieta – dá se na to zvyknout.

Měníme strategii

Odpoledne začíná zcela stejně, sekám jeden ze tří záběrů a už mě to vážně přestává bavit. Nic jiného než celou montáž zjemnit mě moc nenapadá a když zjemnit tak pořádně – místo fluorocarbonového návazce o síle 0.23mm dávám 18ku a místo jednoho trojháčku velikosti 4 vyrábím na fireball návazeček se dvěma trojháčky velikosti 8. Dávám si záležet a vzdálenost mezi háčky dělám přesně na míru našim plotičkám. Vypadá to nádherně – rybka je okovaná od hlavy po ocas a přitom na ní to železo není skoro vidět. Aby toho nebylo málo, dávám hlavičku v nejmenší velikosti, co mám - tedy nějakých 14 g.

Rozhodnutí se jeví jako správná volba – velikostně sice stále do šedesáti, ale to nám nijak nevadí a tak během následující půlhodinky předělává podobně svůj prut Lucka i Jakub.

rybolov ebro, úlovek - vánoce 2016

Postupně se dostáváme ke skóre 45 vytažených ryb a to je bez ohledu na jejich velikost ne prosinec vynikající číslo – kde jinde si v zimě takhle zachytáte.

Slunce je ještě stále vysoko, ale mě a Lucku volají povinnosti a tak Kubovi navrhuji, že nás může vysadit a ještě chvíli chytat, ale dostává se mi odpovědi, že si přijel nejen vyčistit hlavu ale i odpočinout a že zítra je také den. Můj člověk – nic se nemá přehánět, ani v životě ani na rybách.

Během dne kolem nás nejméně 3x projela jedna z těch lodí, co tu pořad vábí a ve mně hlodá červíček pochybností, jestli bychom to také neměli vyzkoušet.

Lov sumců v zimě

Večer u sklenice ovocného čaje – ne dnes opravdu žádný alkohol nebude – seznamuji Jakuba s mojí myšlenkou. Ta vábka se mi sice moc nezdá, ale lov sumců bych vyzkoušel a když už tak, jedině taky na vertikál. Lucka se ovšem od plánu na příští den distancuje, její zápěstí a sumci si moc dobře nerozumí. Její místo pohotově zaujímá kuchař – že prý má na zítřek navařeno a jestli by tedy nemohl s námi.

rybolov ebro, ulovený sumec- vánoce 2016

S ohledem na to, že zmíněné německé lodě jsme viděli vždy až kolem poledne, řídíme se tímto poznatkem a ráno nikam nespěcháme – dávám dohromady 3 obstojně se tvářící sestavy – tedy takové, při jejichž použití nehrozí ani ztráta úlovku ani fyzická likvidace rybáře. Loni jsem tu měl šílence, co na tuto techniku používal prut co má na bójku a večer i následující dny se skoro nenarovnal.

Vybavení na lov sumců

Beru tedy dva krátké tvrdé vláčecí pruty se zátěží 150 – 200 g a jeden vábničkový s multiplikátorem. Ve všech prutech mám po předchozí zkušenosti s touto technikou pletenou šňůru na nějakých 70 -80 kg. Valná většina sumců lovených v tomto období je ve velikosti 100 – 180 cm, ale pár větších ryb už jsem tu v zimě vytáhl a nehodlám nic riskovat.

Jedno z mých oblíbených zimních lovišť je pod starým klášterem nahoře nad kempem – zde jsem chytil svého prvního sumce na vertikální přívlač, ještě v době kdy tady tuto techniku cíleně nikdo neprovozoval. Je to nejhlubší část přehrady v daném místě z jedné strany lemovaná – jak jinak než starým olivovým sadem. No a koneckonců i ty vábničkáře jsem viděl motat se v těchto místech.

A přece sumci berou

Co čert nechtěl, při cestě ke klášteru míjíme jednu z těch lodí a chlapík – tentokrát sám, fakt soustředěně vábí a čumí na echolot.

Beru si okouna, Jakub candáta a kuchařovy tam píchám plotici, ďobeme (tak to nazývám) sotva půl hodinky když série pravidelných úderů od druhé lodě náhle zmlkne. Nejdřív tomu nevěnuji pozornost, ale pak se přeci jen otočím a co to? Chlapík stojí! On má snad rybu! I když jsem tomu opravdu moc nevěřil, pánové evidentně vědí, proč tu několik dní mlátí do vody.

rybolov ebro,, i drobek potěší - vánoce 2016

Lovím dalekohled a v mezích možností koukám, co z toho bude – chlapík má celkem sportovně laděné náčiní, ale ryba je to i tak slušná. Navíc zahlednu i blesk foťáku, asi nějaké selfie – takže metr to určitě nemělo. Dojmy předávám dál posádce a ubezpečuji ji i sebe, že pokud tu dnes někdo vyvábí sumce – tak na ten vertikál musíme taky něco chytit.

Sumec nebo planý poplach

A skutečně to netrvá dlouho a Jakoubek seká, ovšem jaksi tam chybí ten zbytek – tedy ta vrčící brzda a ohnutý prut. Ovšem v případě rybáře Jakubova formátu nelze předpokládat, že by se mu to zdálo, kuchař i já jsme sice bez kontaktu – kuchař aspoň občas visí nebo na trojháku vytáhne škebli – já ani to ne. A Jakub zase seká – no a zas nic – tři páry očí zkoumají nastraženého candátka – zas takový prcek, aby si na něj dělal zálusk jiný candát to není. Nástraha ale vypadá neporušeně.

Ale pozor pro změnu seká kuchař. A tady je to se vším všudy – ohlý prut, vřeštící brzda i kuchařův nasupený výraz, který nemohu nenatočit. Ryba není ani velká ani malá a díky tomu, že se jak později zjišťujeme, zamotala prsními ploutvemi do šňůry, dává Jardovy i přes necelých 160 cm slušně zabrat. Jardovy stouplo sebevědomí, že svůj první záběr hned proměnil a vzhledem k tomu, že během necelých pěti minut seká další rybu – zamrzá Jakubovy úsměv ve tváři.

Teď to ovšem vypadá, že náš kuchař svůj výraz ve tváři nijak nepředstírá, dokonce i brzda nastavená mou maličkostí na velmi solidní úroveň, řve jako by se mělo jednat o kdoví co. Uběhne nějaká ta minutka a nic se nemění. Ryba se sice občas zastaví a Jarda pár metrů namotá zpátky, ale sumec si je hned a něco navíc zase vymotá. Vzhledem k značně zesláblé osobě našeho kuchaře, se Jakub přátelsky nabídne, že mu se zdoláváním pomůže – houby vezme a už nepustí. Nakonec je z toho přibližně 2 m ryba.

rybolov ebro, ulovený okoun - vánoce 2016

Novoroční rybářské závody na Rancho Rio Ebro

Je nový rok a máme tu tradiční rybářské závody našeho kempu – Jakub zítra odjíždí a tak máme poslední den šanci ještě něco pochytat. V banku je solidních 100 € a největší candát bere bank.

Technika libovolná, start jak se kdo vzbudí, konec v 18.00. Poslední dny je poměrně solidní počasí a i vítr se celkem drží při zemi – jen jsem zvědav, jak to dnes dopadne, jelikož ryb se chytá stále dost, ale velikost se přinejmenším v našem týmu příliš nemění.

Silvestr se protáhl a tak vyjíždíme poslední až okolo desáté – dřív to náš tým ve složení Jakub, Lucka, kuchař Jára a moje maličkost prostě nedala. Jedeme na místa, která máme z předchozích dnů vyzkoušená a scénář je stále stejný – chvíli je ve vedení Jakub s candátem 54 cm, pak o vedení přijde asi o 5 mm, aby si ho o půl hodinky později stejným rozdílem zase vzal zpět. Lucka všechny zúčastněné šokuje „obludou“ o délce 56 cm a chvíli to vypadá, že bude vítězem našeho soukromého zápolení (všimněte si, že o velikosti svých úlovků taktně mlčím).

Naše počty jsou skvělé – jen Jakub hlásí za dopoledne 17 ryb a ostatní jsou na tom podobně jen ta velikost, ta velikost. Odpolední část soutěže jezdíme jen v okolí kempu, kde kuchař potvrzuje nakloněnou štěstěnu candátem atakujícím 60 cm – tak jako vždy v posledních dnech je to super, a to jsme většinu ryb nachytali na kopyta velikosti 2,5-3“. Jsme tedy zvědaví, jak dopadnou rybičkáři a ti co loví na těžko. V přístavu už je vítěz minulého ročníku Franz a tváří se dost tajuplně – to je nebezpečné znamení. Než stačím zjistit, cože ten jeho úsměv znamená – přijíždí Kasandra – ta letos poprvé bez táty strávila celý den uvázaná u stromu asi 100 m od mola. Safra ta taky nějak září – tak co? Vytahuje rybu zhruba okolo 70 cm, ale při pohledu na Franze tuším, že asi nevyhrála. Jeho ryba má po změření 78.5 cm (loni vyhrál s 85cm) čímž má nakročeno opravdu dobře k dalšímu triumfu. Ještě ale není konec.

Rakousko-německý souboj o největší rybu

Po půl hodince, kdy do šesté zbývají jen minutky, se v zatáčce vyhoupne poslední loď a posádka dvou rakouských rybářů září úsměvy od ucha k uchu. Jeden hrdě vytahuje rybu, kterou typuji na 75 a druhý má jednu ještě od kousek větší – tohle bude o prsa – je to souboj dvou Franzů. Jen jeden je němec a druhý rakušák. A i když německo skřípe zuby o pověstný chloupek je rakouská rybka větší.

Takže když bylo třeba, pár těch větších se zase ukázalo, byli to po pár letech závody, kdy se nechytla ryba přes 80 cm, ale zas dnes když píšu tyhle řádky, přivezla jedna loď ty osmdesátky hned dvě.

No a koho by zajímalo jaké je tu v zimě počasí, tak v tomto období má voda okolo 10°C a vzduch příjemných 12 - 16°C – kdo ví, třeba se tu příští Vánoce potkáme. Vříme, že článek vám ukázal, že i v zimně umí rybolov na Ebro nabídnout mnoho hlubokých zážitků.

Sdílejte nás

Kontakt

Rancho Rio Ebro
Fishing Paradise SLU
Praje Aubera S/N
50170 Mequinenza - (Zaragoza)
Tel: 0034 974 345 270
Tel2: 0034 618 772 799

Novinky e-mailem

Zadejte svůj e-mail a budete informováni o novinkách