Česky | Deutsch

Rybaření ve Španělsku » Rybolov na Ebru - Únor

Rybolov na Ebru

Ryby lovím od svých osmi takže nějakých 30let!! Něco málo vím o kaprech, cizí mi není ani lov candátů, poměrně dost toho vím o sumcích. Několik let jsem závodně chytal plavanou, osmnáct let prodávám rybářské potřeby. A když jsem před časem dostal nabídku vést rybářský kemp na ÚN Riba Roja, moc jsem neváhal. Jako vysněnou práci jsem to sice nebral, ale očekával jsem, že mě tato zkušenost v rybařině třeba posune někam dál. V kempu Ranchorioebro jsem do té doby nikdy nebyl a přiznávám, že jsme po příjezdu byli s manželkou trochu vyjukaní, jak vše zvládneme, šedesát lůžek je šedesát lůžek… Ale od té doby tam žijeme trvale a do Čech jezdíme vlastně jen na dovolenou.

Českým rybářům bych chtěl poradit, v jakém období se ta která ryba loví, proč zrovna nebere ten či onen druh. Víte, ať si říká, kdo chce a co chce, ale ve Španělsku se situace často mění. Každý měsíc, každý rok a mnohdy i den po dni. Seriál připravuji, abych nemusel aspoň jednomu rybáři z deseti vysvětlovat, že se kupříkladu v únoru u vody s peletami neprosadí. Candát se na mělčině fakt ještě nevyskytuje, on tedy někdo říkal, že ano, že je vloni v lednu chytal na gumu ve třech metrech… Jenže vloni bylo v lednu pětadvacet stupňů a letos jen deset, takže je všechno jinak.

Začněme třeba zrovna únorem

Na Ebro jsem se vrátil letos v únoru po třech týdnech zdravotního volna v ČR. Odjížděl jsem 25. ledna – ryby brali!! U nás i na horní přehradě a tak jsem se na návrat na jih celkem těšil. Někdy toho má člověk sice nad hlavu, hlavně když na ryby musíte, ale to není únorový případ. Lidí je tu v tu dobu málo, letos navíc bylo parádní počasí.  Ebro nás v polovině února přivítalo nádherným slunečným počasím a teplotou okolo patnácti stupni ve stínu, takže na slunci bylo nejmíň dvacet. I v tuto dobu člověk musí být vybavený opalovacími krémy, zrádné jsou zvláště větrné dny s ostrým sluncem.

rybolov na Ebru - pořádný úlovek

Když jsem se kluků zeptal, jak to jde, dozvěděl se, že na horách nesněží, ale prší a tak se horní přehrada s malými pauzami už týden odpouští. Příval čerstvé vody s odlišnou teplotou a tolik podstatným ph měl za následek zcela mrtvou vodu – za čtyři dny nikdo nechytil jediného candáta. To je zde ryba číslo 1. Šedesát procent rybářů má zálusk právě na něj. A zimní měsíce jsou nejlepší volbou, to obyčejně berou i větší kousky. Ve vodě je na rozdíl od podzimu již výrazně méně rybiček – ryba tedy není tak přežraná a reaguje lépe.

Bylo třeba zjistit, kde vězí problém

Že by nežrali vůbec? To je nesmysl, který si nehodlám připustit. Spodní přehradní nádrž má na délku 40 km, horní hodně přes 100 km a tak situace všude stejná nebude. Kam vyrazíme? Na tu naši vodu nebo na horní? Zítra přijíždějí další klienti, nějaké informace jim poskytnout musím. Volba je náhle jasná – loď mám na vodě – tak jen beru otep prutů, kontroluji dobytí elektromotoru a s průvodcem Michalem vyplouváme.

Rybolov na Ebru pod vlivem teploty

Čekám na prohřátí motoru, koukám vlevo, vpravo a pak nevěřícně na echolot - voda má 8 °C! To může být jeden z důvodů, proč nic nebere. Osm stupňů je v tuto dobu opravdu hodně. Krátký telefonát do Mequinenzy… Voda teče přes dvoje vrata a proud je více než znatelný i v oblasti cementárny, což je od hráze 13 nebo bůhvíkolik kilometrů. V korytě, kterým se valí voda, tedy chytat nejde, sice vidíme pár šílenců, jak tam plandají na kotvách (vždyť v lednu to tu tak krásně bralo). Na echolotu vidím ryby i v těchto místech, ale dost dobře si neumím představit, jak zde chytat. Možnosti jsou vlastně jen dvě… Pokud tam ryba bude a jevila by o naše nástrahy zájem, musel bych chytat na těžko s feederovými pruty a spoléhat pouze na jejich špičky. Vertikální lov v proudu o rychlost 3-4 km v hodině je také složitý. I když máte loď vybavenou elektromotorem, pohyb nad zatopenými sady je výrazně obtížnější než za situace, kdy to tzv. stojí. Driftovat 4km rychlostí sice jde, ale počet utrhaných nástrah převyšuje veškeré meze.

Co teď?

ÚN s v celé délce klikatí a tak je vždy možnost se před proudem (i před větrem) někam schovat. Pluji pod kemp na levou stranu. Dno se tu plynule svažuje k protější straně a v místech, kde je nádrž široká přes 300 m, je na jedné straně těsně pod břehem hloubka 4 m a na straně druhé lze při troše snahy najít hloubku 17-19 m. Na hloubku za situace, kdy teplota letí nahoru? To ne. Zastavujeme zhruba v polovině ÚN a sledujeme, co dělá proud. Pod námi je hloubka 12 m a voda stále pádí rychlostí 1,8 km, což je sice o dost méně, než na korytě, ale pořád hodně. Takže jedeme blíž ke břehu. Echolot ukazuje 10 m a proud klesá pod kilometrovou rychlost. Ryby na sonaru vidím, ale pozor, to ještě neznamená, že budou brát. Většina z nich je natolik přilepená ke dnu, že se na obrazovce ukazují jen jako nenápadné kopečky, a to ještě jen některé, takže letní pohled na obrazovku plnou ryb v tomto období nečekejte. Mnohdy je vidět jen pohyb vaší nástrahy a najednou start ze zdánlivě prázdného dna.

Rybolov na Ebru - Lov candátů

No, nějaký kopeček tady je, tak to zkusíme. Dlouhá písčina zklame opravdu výjimečně. Michal sází na lehčí fireball oranžové barvy o hmotnosti 19 g. Bez ohledu na to, co se kde píše, chytejte s tak lehkými nástrahami, co to jde, musíte s nimi udržet kontakt. Já používám reflexně svítivou žlutou hlavu o hmotnosti 30 g, prostě orám dno. A co se týče vertikálního lovu, tak razím teorii, že hmotnost zase tak na škodu není, jelikož to, jak se chová nástraha, je ve vašich rukách podstatně více, než když klasicky házíte! Jako nástrahu používáme malé plotičky a oukleje. Rybek máme dost, šetřit nemusíme. A pokud ryby nežerou, rybka je lepší než umělé nástrahy.

Proud nás plynule snáší pomalu dolů rovnoměrnou hloubkou, ale nic se neděje – zapínám tedy elektromotor a při pomalém driftu začínám manévrovat směrem ke břehu, do menších hloubek. Najednou koukám, kolega zpozorní.

„Záběr?“

„Možná.“

Rybolov na Ebru v plné své kráse

V hloubce 7,5 m přichází drbanec i mně. Jde ale o opravdu jemné kousance od malých ryb, plotička je zcela netknutá, ale něco mi po nástraze raflo, o tom není pochyb. Sjíždíme kousek po proudu, stále mířím ke břehu, neustále dovíjím šňůru a hloubka pomalu klesá. Na vodě jsme už hodinu a kromě několika drbanců nebylo nic. Michal mění hlavu za šedě olověnou a v hloubce 6 m konečně boduje. Candát má „úchvatných“ čtyřicet čísel, takže okamžitě putuje zpět. Plotička je OK a tak je ve vteřině zpátky. Další klepnutí. Jsem trošku nahlodán, že by to bylo barvou? Voda je ale přiměřeně přikalená a tak pro účinnost barvy nevidím zásadní důvod. Obecně ale vždy začínejte s jinou nástrahou a nespoléhejte na to, co fungovalo minule. Mockrát se mi stalo, že dopoledne byla vynikající jedna barva a po obědě zcela jiná.

„Na olověnou umí chytat každý a žerou to jen mrňousi,“ hlásím s úsměvem a dál bagruju žlutou třicítkou hloubku 5,5 m. Zdá se to jako nesmysl, ale ryby tady jsou… Další kontakt a hle! Délka 74 cm! To už stojí i za fotku.

No nic, prohrabávám kbelík, krabicím jsem na chuť nikdy nepřišel a veškeré drobnosti mám v jednom kyblíčku. Hlav (fireball je v podstatě jigová hlava s krátkým háčkem a dvěma očky – jedno pro šnůru, druhé na návazec s trojháčkem) mám víc než dost, kupuju jen žluté a olověné a používám čtyři barevné spreje k vytvoření naprostých originálů. Olověná třicítka je v mžiku ve vodě a i když tomu asi nebudete věřit, po dopadu už nástrahu ode dna neodlepím – ryba má 71 cm a tak čelím nejapným narážkám, proč jsem se snížil k jiné barvě.

Rybolov na ebru - Návazce s trojháčkem

Tak přece tu jsou!

Zcela mimo proud, 20 m od břehu a žerou. „Jedeme jinam,“ hlásím. „Musíme najít další místa, kde berou.“ Další podobná lokalita leží pod cementárnou na pravé straně – i dno je tu podobné, hluboké 6 - 8 m se spoustou zatopených stromů. Sice asi dole něco utrhneme, ale uvidíme, kolik je tu ryb!

Každý zde zdoláváme čtyři ryby – nějaká menší, nějaká jedlá, ale ryby na nic nepotřebujeme, takže všechny pouštíme. Domů se nám ale ještě nechce, jsou zatím tři odpoledne. A tak míříme do zátoky k borovicím. Kluci se tu v prosinci několikrát trefili do okouních pětačtyřicátníků, fakt nádherných ryb. Na spodní přehradě je na rozdíl od horní nádrže velmi málo zátok, spíše jsou to jen takové nezajímavé prohlubně. Ovšem pár jich tu přece jen je. V jedné z nich echolot ukazuje nějaké nesmysly, tam dole je nějak živo, asi kapři. Kapr má na Ebru vlastně jen dvě možnosti, jak uniknout před všude přítomným sumcem. Buď se schová v mělkých koncích zátok, nebo zamíří do hustých rákosových polí, jen tam je v relativním bezpečí.

Proklepáváme dno i svahy malé zátoky a v prohřáté vodě sledujeme kapří divadlo

Kousek od ústí do jezera se už kapříci ukazují i na hladině, snad tu nejsou sami. Kličkujeme a se stále snižující se hloubkou ztrácíme naději aspoň na nějakou rybu. Michal má nabito olověnkou, já mám pro změnu oranžovo nástrahu, ale jen 15g. Ovšem ve vodě přikalené od dovádějících kaprů je to tak nějak jedno.

Najednou mám nějakou vázku či co. Ovšem při poškubnutí, ve snaze vyprostit nástrahu zpod „kamene“, dostávám ostrý a silný kopanec. Ryba! Záběr se v hloubce 4,5 m projevil sice divně, ale boj je to s ohledem na tak krátkou vzdálenost opravdu divoký. Candát má trojháček jen lehce v koutku tlamy, měří přesně 70 cm a taky dostává svobodu. Během půl hodiny zdoláváme další tři ještě o něco větší, jeden candát nám to vzal i rekordní hloubce 2,9 m, ale so tu dělali, to vážně nevím. Do tření je daleko, voda zase až tak teplá nebyla, ale byli tu a byli to naše největší ryby onoho dne. Občas se člověk prostě musí odhodlat ke zdánlivému nesmyslu, aby byl později překvapen.

Nejlepší rada, kterou mohu každému místnímu rybáři zde na Ebru dát, zní: Mějte oči otevřené a neustále se ostatních ptejte. Ryby berou pořád. Jen musíte přijít na to, kde a za jakých okolností.

Příště si povíme něco lovu sumců a hlavně o rybaření v březnu.

MARTIN MIKOLÁŠ

Sdílejte nás

Kontakt

Rancho Rio Ebro
Fishing Paradise SLU
Praje Aubera S/N
50170 Mequinenza - (Zaragoza)
Tel: 0034 974 345 270
Tel2: 0034 618 772 799

Novinky e-mailem

Zadejte svůj e-mail a budete informováni o novinkách