Česky | Deutsch

Rybaření ve Španělsku » Lov sumců a život na Ebru

Stačí týden na Ebru, abyste si lov sumců zamilovali, nevěříte?

V kempu je šrumec. Chodím spát nad ránem - přes den se věnuji lidem na rybách a administrativě, po večer s nimi popíjím a dělám společnost. Je to zkrátka řehole, ale i tak mě to stále baví. I když občas musím chtě nechtě svými úkoly zaměstnat někoho jiného – například když jsem měl po 2 h spánku vést skupinu rybářů z Olomouce na letiště, vzdal jsem to a klíčky od auta předal kolegovi. Sám ale nelením a věnuji se přebírání a kontrole lodí, fakturacím a další rutině. Není čas ztrácet čas – mají přijet další skupiny lidí z Česka a Slovenska a vše musí být pintlich.

Mezi těmi co přijeli, jsou hlavně sumcaři a dokonce i zkušení – přesně vědí, že s ohledem na teplotu to má smysl hlavně v noci a n bójky. Dokonce mají i papíry na malé plavidlo.

Ze začátku pobytu s částí z nich projíždíme jednotlivé lokality a ukazuji jim vhodná místa na lov sumců a dalších ryb. Po nezbytném zahřátí motorů přidávám na výkonu a už si to šineme na sever, směrem k Mequinenze.  Za chvíli již stojíme u jednoho z fleků, kde poukazuji na nebezpečí díky torzům olivovníků, kterých tu je pod vodou skutečně hodně. Proto vždy radím větší ryby chytat určitě z lodě.

lov sumců na ebru je zábava

Spokojení rybáři na Ebru

Od rána až do večera, vždy k dispozici pro vaši spokojenost

Po pár hodinách na severu se vracíme zpět na jih, kde proplouváme Aragonskou i Katalánskou částí, kde poukazuji na specifická pravidla obou oblastí. V odpoledních hodinách se vracíme do kempu a já kontroluji, zdali jsou všichni noví rybáři ubytovaní a v pořádku. Naštěstí je o ně dobře postaráno, oddechnu si, ale ne na dlouho. Vidina odpočinku se nepřibližuje, jelikož mi žena na druhý den naplánovala „guiding“ – budu se věnovat méně zkušeným rybářům a vysvětlovat jim co obnáší lov sumců na řece Ebro. Je to taková klasika, která patří k těm milejším povinnostem. Alespoň při ní člověk pozná nové tváře. Před spaním pak ještě jdeme s kolegou Milanem na rybičky, které naštěstí berou a já tak mohu s čistým svědomím zalézt do postele a dohnat alespoň část spánkového deficitu z předchozích dní.

Ráno rozdává úkoly a zjišťuji, že někteří byli večer (přes noc) úspěšní. Jedna skupinka má na kontě několik menších sumců a dva velmi slušné úlovky – 185 a 197 cm. Pochvalně je plácám po ramenou a jdu se věnovat Garaldovi – chlapíkovi kolem 50 let, kterého mám dnes na starosti. Domlouváme se na odjezd o půl dvanácté s odůvodněním, že se tak vyhneme případné „šťáře“ a že aktuálně je stejně lov sumců na vábničku nejlepší od dvanácti do tří.

ulovený sumce 1  ulovený sumce 2

Trofejní sumec

Základy lovu sumců ve Španělsku

S Garaldem mířím na prověřená místa, kde se mi v posledních dnech dařilo – vzhledem k tomu, že jej potřebuji naučit vše od píky, nemá smysl si hrát na hrdinu na neprověřených lokalitách. Na jednom místě chystám 2 pruty s většími ploticemi okolo 30 cm.  První montáž pouštím do na 15 m do hloubky 12 a druhou přibližně do 7 metrů. Zároveň Garaldovi radím, že při lovu sumců na vábničku je lepší nesekat, ale jít s prutem pomalu za rybou a nechat sumce nástražku sežrat.

Za chvíli již na echolotu vidíme co se děje pod vodou – menší i větší sumci se pěkně přibližují a chuděra plotice je z toho celá rozdivočelá. Garald by už myslel, že jde o záběr, ale uklidňuji ho. Záběr by znamenal ránu do prutu a pomalý souvislý tah, který by dal vědět, že máme co do činění se sumcem přes 170 cm. Bohužel nic takového se nestane a jsem tak nucen požádat Garalada o omluvu a domluvit se na večer. Po večeři jsme o chlup úspěšnější – výsledkem je sumec 120 cm chycený na menší plotici. Garald však nezůstane pozadu a za pár minut tahá po předpisovém seknutí sumce 178 cm.

Večer pak už jen kontroluji vláčecí smečku ze Slovenska, která hlásí 35 okounů (krásný důkaz toho, že lov okounů je na Ebru stejně legendárním zážitkem, jako sumci) a radím sumcařům, ať při lovu na bójky neloví 2 dny po sobě na stejném místě – nemá to totiž smysl.

ulovený sumec 3

Lov sumců na řece Ebro

Nástražek není nikdy dost

Nakonec ještě musím doplnit zásoby nástražních rybiček, po kterých je sháňka. Hlavně po těch malých, jelikož rakušáci chytají candáty na těžko a jelikož jim to celkem žere, mají velkou spotřebu. Beru tedy hromadu prutů, čeřen, vrhačku, krmení a kýble a těsně před osmou vyrážím. Lov jakýchkoliv nástražek je na Ebru pořádná věda a více než kde jinde se zde hodí zkušenosti. Dnes je ale málo vody, tak to snad taková dřina nebude. Bohužel jich mám necelých 100 ks, což mi pro 7 lidí stačit zkrátka nebude, zítra mě tedy stejná výprava čeká znovu.

krásný úlovek

Úspěšný lov ryb

V nouzi poznáš přítele – i na rybách

V úterý ráno zjišťuji, že v kempu někdo rudne závistí – jsou to Slováci nad úspěchem brněnské skupiny rybářů. Ti to tiž denně vytáhnout nějakého pořádného sumce a kluci ze Slovenska jen mimina. Jak správně tuším, budou chtít pomoci – nasnídám se tedy a jdu jim předat nějaké rady a doporučení a případně upravit jejich lovnou techniku. Po cestě ještě skočím k Brňákům, abych zjistil, na co loví oni. Posbírám potřebné informace, jdu za Slováky, kteří mě vítají borovičkou – domlouvám se s nimi na čtvrtou hodinu.

Vyrážíme kupodivu přesně (vytuhl jsem v posteli) a to ještě stíháme provést pořádnou selekci věcí, které vezmeme na loď. Výbava 3 chlapů na noc je totiž tak velká, že bychom v 18:00 rozhodně neměli ve vodě ještě nic a to jsem nechtěl.

pohodový lov ryb na ebru

Ryby umí vykouzlit úsměv na tváři

Úspěšný lov sumců

Po příjezdu na místo rozděluji úkoly a sám pokládám bójky. Celkem máme 6 prutů, které nahazujeme do vzdálenosti okolo 80 m. Pod bójkami je pak přibližně 4 m vody. Je třeba si vyhrát s přebytečným lanem u hlavních bójí, ale jak říká kamarád, není užitečnějšího vynálezu než „NASA“ pásky (elektrikářské stahovačky), dřív jsem to tam nechával volně plavat, ale postupem času mě jednak přestalo bavit to rozmotávat a jednak jsem dospěl k názoru, že to možná vadí. Takže obě lana krátím pomocí NASA pásek na požadovanou délku a pokračuji na položení dalších. Druhou dvojici bójí tedy pokládám přímo do lesa s tím, že se pokusím nástražky umístit co nejblíže. Pátou a šestou odvážím více než 150m daleko na volnou vodu. Následně nechávám kluky napíchnout ryby – bez problémů vše provádí a já pozoruji, jak jsou sehraní. Je vidět, že na sumcích nejsou poprvé.

překrásný úlovek

Pohodička na řece Ebro

Zasloužená odměna

V 7:15 (mimochodem přibližný čas, který jsem avizoval pro první záběr) taháme sumce 184 cm. Kluci jásají a mě padá kámen ze srdce, že to tak pěkně vyšlo. Připíjíme si borovičkou na vítězství. Ta ale ješte nevíme, co přijde v noci. Ze spánku mě totiž probouzí řev, že musíme do lodě. Kličkujeme mezi bójkami směrem k Marošovi, který prý zdolává obludu. A je to pravda – výsledkem je úctyhodný trofejní sumec 228 cm, který se chytil na prut z hloubky. Ráno pak ještě při pojídání polévky vytahujeme jednu metrovku a jednoho sumce 195 cm. Kluci jsou spokojení, takže balíme a vracíme se do kempu.

Práce ale nekončí – jelikož vážně nemám morální ani fyzickou sílu cokoliv řešit a už vůbec ne lovit nástražky, zvedám telefon a obvolávám známé i neznámé, jestli nějaké nemají. Nakonec se mi daří sehnat 100 plotic po 4 euro za kus – bohužel pro ně musím ještě 100 km jet. Připočítám-li náklady na benzín, už teď vím, že budu pořádně ve ztrátě, ale nic naplat. To je prostě život. Jakmile se s nimi vrátím, půlku hned rozdám a druhou půlku takřka vlastním tělem bráním na zítra – podařilo se.

Tak se loví na Ebru

S pořádným úlovkem je třeba se pochlubit

Konec týdne ve znamení klasických problémů

V kempu dochází zásoby, takže je nutné vyrazit do Makra – to je vzdáleno 150 km od Rancho Rio Ebro. Jde tak o celkem náročný celodenní výlet, ale když chcete mít čerstvé věci, nemáte na výběr. Po návratu se jako první informaci dozvím, že Slováci jsou spokojení jak blechy v kočičí srsti, ale že jim na severu došel benzín. Musím jim tedy pomoci a vše stihnout dřív než policie. Už jednou se mi to zle nevyplatilo a stálo mě to 200 euro. Naštěstí vše stíhám rychle a vše dopadá dobře.

Konec týdne se pak nese v poklidném tempu bez problémů, na jehož konci je každotýdenní rozlučkové popíjení do ranních hodin, ze kterého mne tentokrát vzbudí úsměv Pepy Káška, který dává vědět, že právě utekl další nabitý týden na řece Ebro. Přidejte si vy k rybářům, kteří si rybolov na Ebru zamilovali a stali se pravidelnými návštěvníky.

Sdílejte nás

Kontakt

Rancho Rio Ebro
Fishing Paradise SLU
Praje Aubera S/N
50170 Mequinenza - (Zaragoza)
Tel: 0034 974 345 270
Tel2: 0034 618 772 799

Novinky e-mailem

Zadejte svůj e-mail a budete informováni o novinkách