Česky | Deutsch

Rybaření ve Španělsku » Červnový lov sumců v tropech

Červnový lov sumců a jiných potvor na řece Ebro

Červen je na řece Ebro jedním z nejteplejších měsíců. Pro vaši představu jsou zde běžné dny, kdy teplota šplhá až ke 40°C ve stínu a na slunci rtuť teploměru většinou ukazuje jen s těží uvěřitelné tropické teploty. Pro ty z vás, kterým tyto vedra nevadí, nebo jste ochotni „koupání ve vlastní šťávě“ pdostoupit, máme připraven prakticky garantovaný doživotní zážitek v podobě zdolávání trofejních ryb. Lov sumců je totiž v červenci v plném proudu a vy můžete být u toho.

Červnový lov sumců na řece Ebro – rybářský ráj na zemi

Během června na řece Ebro je tedy rybářská dovolená ve Španělsku vždy převážně honem na obří ryby, kterými se obě přehrady jenom hemží. Není tedy problém vytáhnout klidně i 12 takových kousků za pobyt. Ryba 100+ kilo je tu téměř na denním pořádku.

s markem při lovu sumců

V červnu na Ebro za rybařením jezdí převážně skalní příznivci a ti co už to u nás znají. Pravidelně se zde setkáváme s těmi, co sem dojedou jen v tomto – důvodem je zmíněná abnormální koncentrace velkých ryb v Mequinenze. Čtete-li mé články pravidelně, pak jistě víte, že v červnu to tu je o prokousávání se mračny běžných ryb k těm velkým.

Červen je i pro nás, domestikované „místňáky“ rybářským rájem na zemi a s povděkem tak kvituji, že si mezi péči o návštěvníky najdu čas i na své koničky, mezi které patří honba za sumcem +250. Tak nějak si říkám, že až se to podaří tak to bude moje tečka za těmito příspěvky a kdoví jestli ne i za naší španělskou anabází (přímně si to ale nemyslím).

Honba za snem na řece Ebro ve Španělsku

Manželku na sumce ukecám dost výjimečně, na candáty kdykoli, ale ty slizké potvory ji zas tak neberou. Mám tady, ale novou oběť ve formě Marka, který na plán ve stylu, budeme to zkoušet ráno, v poledne i večer zatím slyší. Je mi víc než jasné, že tohle tempo nevydrží, ale bez parťáka na obludy jezdit nejde. Už jen pro to, že ve dvou to není nuda a v případě pořádného úlovku se s ním snáze popasujete.

ohnutý prut při lovu sumců

Boj o rybu s rybou a dvěma rybářskými pruty

Včera jsem zkoušel lov sumců na vábničku a po hodince jsem vytáhl rybu okolo 180 cm. To chce fotku, říkám si. V jedné ruce prut s napůl zdolaným sumcem, ve druhé foťák, jenže jsem při vábce začal používat 2 pruty a tak je třeba ten druhý smotat. Už to samo o sobě je celkem sranda – 2 pruty a 2 navijáky. Jenže sám mám pouze dvě ruce, jo jde to, prut mezi nohy a rychle druhý vytáhnout. Ale co s ním? Rybičky je škoda, takže ho „uklízím“ co nejdál od zdolávané ryby, tedy na špičku lodě. Zatímco přemlouvám sumce k nějaké foto-póze a cvakám pár fotek, jelikož bez nich mi případné úspěchy nikdo nevěří, tak při neustálé kontrole, jestli je ten snímek už konečně ideální, zapomínám na rybku visící na předku lodě.

Focení se sumcem

Sumec si při focení bohužel trochu odpočinul a po prásknutí ocasem udělal 2 rychlé výpady. Při jednom z nich se přesně dle zákonů schválnosti motá do druhého prutu. Mám co dělat abych o něj dokonce nepřišel. Jeden prut mezi nohama, na druhém napůl sedím, napůl klečím a zbylýma rukama nohama se to snažím rozmotat. Třicetikilová ryba má však pro tuto činnost pramálo pochopení a to jak kličkuje mezi volně visícími háčky od obou montáží, se slovy nedá popsat.

obrovský sumec

Nakonec to vzdávám a druhý prut odřezávám, po všech letech zkušeností mám nůž hned vedle vábniček. Rybu nakonec bez dalších komplikací odháčkovávám ve vodě a doufám, že mě tohle nepotká s nějakým Mobydickem.

Do Mequinenzy na obluďáky prostě vždy ve dvou.

Užitkujeme zkušenosti nabyté léty lovem sumců

Po loňských zkušenostech vyrážím napoprvé v klasických popoledních hodinách. Je téměř bezvětří a od soutoku nad Mequinenzou teče voda z přítoku mírným proudem. Kotvím se na svém oblíbeném místě naproti kanalizační rouře - pro začátek na hloubce okolo 3,5 m. Profil dna je tu od naprosté mělčiny s pouhými pár centimetry vody do zhruba pětimetrové hloubky. Kde zrovna v danou dobu berou, není dopředu jasné a tak pokud nemám do hodiny záběr na rybičku nebo přívlač, posouvám se nahoru/dolu blíž ke korytu nebo naopak k mělčině.

Pořádný sumec

Hloubka cirka 3m je zhruba v polovině mezi břehem a mělčinou a tak lze velkými vláčecími nástrahami obsáhnout opravdu veliký prostor. Pokud je znatelný proud, postaví se kačeny téměř vodorovně pod loď a co jsem vypozoroval, tak ať jste sebevíc v klidu, tak je mnohem více záběrů od velkých ryb v poměrně velké vzdálenosti od lodě. Mnohokrát jsem viděl lodě, co měli vypuštěných třeba pět šest splávků a aby se jim to nedomotalo, měli to rybáři hodně nablízko. My téměř výhradně používáme kačeny dvě a do toho na střídačku vláčíme.

Na cestě za Markovým osobním rekordem

Mára po absoluování vstupního školení o lovu obluďáků obsazuje špičku lodě, blíže k mělčině a jako bonus fasuje plotici z kategorie ryb kaprovitých. Doslova a do písmene, ryba o velikosti 45 cm nemůže zůstat bez povšimnutí. Takovou mám ale jen jednu a tak se moje montáž musí spokojit a podstatně skromnější nástražní rybkou. Je pomalu půl druhé a oba splávky míří s proudem neochvějně dolů. Už to překlop a povol si brdu, radím Markovi. Jeho ploťka zaujímá pozici ve vzdálenosti zhruba 20 metrů od lodě, tu svou pouštím ještě o kus dál. Tak a co teď, slyším. Na základě zkušeností vím, že je nutné počkat a to samé říkám Markovi. Ono to přijde. A Skutečně – prakticky okamžitě se o slovo hlásí záběr.

Pěkné úlovky při rybaření na řece Ebro ve Španěslku

Mára znalý filmů známého lovce provádí něco, co sám nazývá trojzásek. Myslím, ale, že to není správný postup – ryba se seká jednou a pořádně, žádné na třikrát. Vše ale dopadá dobře – sumec je na cestě a vše končí úspěchem. Po vytažení a přeměření má ryba krásných 193 centimetrů. Tím, že jde o Márův osobák, máme oba úsměv od ucha k uchu a jsme velmi spokojení. Pár foteček a šup s ní zpátky, vedro je šílené a nějaké delší blbnutí by rybu zbytečně poškodilo.

Boj s dalšími sumci

Mára si bere další ploťku a dostává se mu upozornění, že teď jsem na řadě já. To asi ne hlásí snad po pěti minutách, když se otáčím, vidím už jen, jak zasekává. Tentokrát už jednou a správně tedy bez připomínek, ryba je o fous menší a tak ji ani nefotíme. Oba velmi rychlé záběry přišli z menší hloubky. Posouvám se o nějakých dvacet metrů a tam kde před chvílí byla Markova kačena, je teď moje. Ale ne že bych mu to nepřál, spíše mě zajímá, jestli to byla náhoda nebo jsou prostě jen v menší vodě.

Hlídej oba pruty, jdu vláčet, houknu na Máru, který přitaká. Téměř padesáti gramový wobler je pořádná nálož a házet s tím celý den,není legrace. Asi požádám o invalidní důchod, ale takové ty půlhodinové akce ve stylu dvacet hodů vlevo, dvacet vpravo, to se vydržet dá. Mára ze mě tahá rozumy, jelikož podobná monstra, co mám v kbelíku, zná jen z obchodu. Jeho vláčecí krabice obsahuje normálně výrazně střízlivější modely a tak od nich nemůže odtrhnout oči.

Boj při rybaření ve Španělsku na řece Ebro

Všímá si, že jsem zadní trojhák vyměnil za podstatně pevnější a ptá se proč ne oba. Bohužel při výměně obou háčků se výrazně změní těžiště a wobler téměř nejde nahazovat. Pokud troluju vyměním oba, ale při házení to nejde. Není to samozřejmě u všech typů stejné, ale pro tento konkrétní to platí. Už se mi několikrát stalo, že hned na první hod přišel záběr, ale většinou je to o jednom nebo dvou záběrech. Teď hod střídá hod a nic se neděje, ale jelikož mlčí i oba splávky, nepřikládám tomu žádný význam, spíše mě překvapily 2 rychlé ryby než to, že půl hodiny hážu a nic.

Boj s rybou jako z filmu

Ale přece. Na asi 189. nához přichází brutální bomba, kdy mě konec prutu třískne do žeber. Tohle miluju. Zásek a hrčící brda dává tušit, že i tohle nebude úplný mrňous. Tah náhle povoluje, no to snad ne, přece nespadl? Nespadl, jen dal otočku o 180° a valí přímo na nás. Nečum a stáhni ty pruty, hulákám na Máru. Ryba to napálila přímo pod loď. Marek zvedá lano od přední kotvy a já akrobatickým způsobem vymotávám prut zpod lana. Netrvá to ani minutu a ryba dává další otočku a pro změnu podjíždí pod zadní kotvou. Trocha adrenalinu, ale i z ní ho vymotáváme.

Ulovený sumec během Června 2015 na řece Ebro

Fakt si nedokážu představit tu být sám. A to vím o hromadě lidí, co sem jezdí ještě s jemnějším vybavením. Já mám zhruba 100 g prut a 30 kg pletenku a je to na ty dvoumetrové ryby tak na hraně. Jistě už jsem zdolal o dost větší i na candátové náčiní, ale to je trápení lovce i ryb.

Trvá to zhruba půl hodinky, a i když se jedná o krásnou rybu, ani tahle 2 m nemá. Rybu nakonec ani netaháme do lodě, fotku pro dnešek nějakou máme a shodujeme se na nějakých 190 cm. Mám toho pro tentokrát dost, a pokud to chceme zkusit zítra znovu, musíme večer na rybičky. Takže balíme a jedeme do kempu na pivko. Cestou pokládá Marek řečnickou otázku, kolik že na té lodi může být teplota?? V kanceláři mám laserový teploměr, tak ho vezmu zítra sebou, slibuji kolegovi.

Druhý den ve znamení boje se sumci i s teplotami

Ráno mě u snídaně prosí jeden z kluků v kempu, jestli bych jim neudělal nějaké společné fotky. Není se čemu divit – vždyť jejich skóre je jedenáct sumců, hlásí Reinhard, nic velkého, ale máme tam jednoho tak 150 a druhého asi 185 a nemáme žádnou společnou fotku s Michalem. Dobrá, dojím a za deset minut jsem tam. Po focení se kluci dávají do filetování - vzali si 4 ryby lehce přes metr, prý jeden pro babku a jeden pro sestru.

Teploty při rybaření ve Španělsku na řece Ebro

Lákám je do města, ale odmítají, že na tu výheň fakt nejdou. Ještě jdu zakrmit a dochystat věci na plavačku. Včera padlo rozhodnutí, že do města jedem večer, tak aby byli plotice co nejčerstvější, jdeme na ně až po poledni. Beru sebou slíbený teploměr a sám jsem zvědavý. Odhady a tipy nás obou se různí, překvapivě nejvyšší teplotu neměli kovové části lodě ale šedý vinylový koberec na podlaze. Vrchol nestal okolo čtvrté, kdy byla jeho teplota 72°C. Jo, jo, rybařina to je vážně drsný sport.

Do města přijíždíme o půl sedmé a scénář je podobný jako včera s tím že vyhrává vláčka – Marek tahá jednu rybu na kačenu a zažívá brutální souboj se stošedesátkou, co mu to netrefila a vzal ji woblerem za bok. Já jeden záběr na kačenu kazím, jeden proměňuji a na vláčku tahám 3 ryby - 2 prcky a jednu 198 cm, kterou zdolávám už za tmy.

zdolávání sumce

Sdílejte nás

Kontakt

Rancho Rio Ebro
Fishing Paradise SLU
Praje Aubera S/N
50170 Mequinenza - (Zaragoza)
Tel: 0034 974 345 270
Tel2: 0034 618 772 799

Novinky e-mailem

Zadejte svůj e-mail a budete informováni o novinkách